האם קיים רצף אחיד להתפתחות תינוקות?

תנועות ראשונות  - הרהורים על התפתחות תינוקות

בראשית נוצר הדופק, פעימות הלב המתהווה.
בהמשך תחוש האישה כעין פרפר המרחף בבטן; העובר מתחיל לזוז.
על-אף שעדיין אינו יכול ללכת, היסוד לצעדיו הראשונים של התינוק מתפתח כעבור 11 שבועות מתחילת ההריון, והחל בשבוע ה-13 לערך, העובר מתחיל "להלך" על דפנות הרחם, כרפלקס בתגובה למגע כף הרגל על דופן הרחם. היכרות התינוק עם גופו מתחילה אם כן כבר בשלבים מוקדמים של ההיריון.
תנועת העובר מתרחשת הן באופן ספונטאני והן כתגובה לגירויים חיצוניים כגון רעש, או גירויים הקשורים באם: מגע של האישה על בטנה, בהלה, שירה ועוד.

התפתחות תינוקות
ואז קורה הפלא שחיכינו לו, התינוק מגיח אל העולם, ומיד פוגש את הציפיות של הוריו.
אנו מתבוננים בילדינו הרך, שזה אך יצא מהרחם, ומאותו רגע מתחילים למדוד את הישגיו.
האם משקלו עולה בצורה תקינה? כל כמה זמן הוא יונק? מה עם היקף הראש? והגובה? באיזה אחוזון הוא נמצא? ללא ספק, שאלות אלו מספקות לנו את מדדי הגדילה הפיזית של התינוק, אך בד בבד, מהוות גורם לחץ לא קטן, לעתים אף מצליחות לערער את תחושת הביטחון של ההורים הצעירים, ואף גרוע מכך – לטשטש את הידע האינטואיטיבי הקיים אצל כל אם, והעובר בתורשה באופן טבעי.

אפשר גם אחרת

הבה נחליף לרגע את השאלות הללו בשאלות אחרות, ונפנה אל ילדינו: מה שלומך תינוק שלי? האם נעים לך? האם כואבת לך הבטן? בוא, אעסה לך מעט את הבטן. קצת שמן זית, תנועות סיבוביות, וזה יעבור. אוי, עדיין כואב לך? אטייל אתך מעט על הידיים. היד החמה שלי תחמם לך את הבטן וזה יעבור. עדיין כואב? אז פשוט נמתין בסבלנות, אשיר לך מעט…עבר? פלא פלאים. עכשיו אתה נינוח. "יוסי, בוא תראה, הוא מחייך. וגם מגרגר". דמעת התרגשות מבצבצת מייד. וגם הריצה אל המצלמה..לתעד. רגע, אולי נתעד תחילה בליבנו? נחוש, נשאף את החיוך הזה אל תוכנו. נמלא בו את הווייתנו ואת הפלא שמולנו. לא נפריע לרגע המיוחד, כי הרגע חולף. אבל יבוא רגע נוסף, ואחריו עוד רגעים… "יוסי, הוא התהפך. בטבלאות כתוב שקודם מתהפכים מהבטן לגב ורק אחר-כך מהגב לבטן, והתינוק שלנו עשה ההפך. זה בסדר? אולי הוא לא בסדר?"

האם קיים רצף תקין אחיד להתפתחות תינוקות?

שאלה זו מטרידה הורים רבים. אנסה לעשות קצת סדר בבלבול: טבלאות ההתפתחות המשמשות את אחיות טיפת חלב, רופאי הילדים וגורמים טיפוליים נוספים, מושתתות על מחקרים שנעשו באלפי ילדים בתרבויות שונות, ומשקפות את הממוצע עם סטיות תקן (שהן מדד לשונות). כלומר – רוב הילדים שנבדקו (יותר מ 50%) הראו רצף של התפתחות מוטורית כפי שתואר במחקרים. אולם כפי שאנו המבוגרים שונים האחד מן השני במבנה גוף, תכונות פיזיולוגיות, צורות חשיבה, מבנה אישיות, העדפות וטעם אישי, כך גם תינוקות. וטוב שכך, אחרת היינו חיים בחברה הומוגנית העוצרת את עצמה במקום להתפתח. השונות גורמת להפריה ולהשלמה הדדית, למגוון ולעניין. לפיכך, אין אנו יכולים לומר שדרך אחת נכונה והאחרת לא. ישנן צורות שונות של התפתחות נורמאלית.  זחילת גחון, זחילת 6, זחילת טריפוד (ברך,כף רגל וכף יד כנקודות משען) והתקדמות על הישבן, כולן צורות של ניידות טרום הליכה.
אמנם בכל צורת ניידות התינוק מפעיל את גופו באופן אחר ועדיפה צורת ניידות המפעילה באופן סימטרי את כל חלקי הגוף, אך ההשלכות הנובעות מסגנון תנועה כזה או אחר אינן חד משמעיות כפי שנהוג בטעות לחשוב. אם נתבונן היטב, נוכל לראות שאכן יש סיבה לכך שתינוק סיגל לעצמו צורת ניידות כזו ולא אחרת, וכך נוכל לעצב את הסביבה כך שתהווה גירוי חיצוני המעודד תנועה מגוונת.

התבוננות הוליסטית על ההתפתחות המוטורית של תינוקך

כפיזיותרפיסטית התפתחותית ומרפאה הוליסטית אני משתדלת להתבונן על התינוק בזווית רחבה והשאלות שאני שואלת את ההורים ואת עצמי בזמן תצפית הן שאלות של מהות ולא של כמות:
האם תינוקך נהנה מתנועה ויוזם תנועה? האם הוא מרגיש בנוח עם גופו וחוקר את יכולותיו? כיצד תינוקך פותר בעיה מוטורית (למשל אם הוא נתקע מתחת לכיסא בזמן זחילה)- האם הוא מנסה לפתור את הבעיה או מיד זועק לעזרה? מהי מידת המוטיבציה לתנועה – דהיינו, באיזו מידה תינוקך מוכן להתאמץ על-מנת להשיג צעצוע מעניין? כיצד שפת הגוף של תינוקך משקפת את יחסי הגומלין בינו לבין העולם? – האם הוא חווה את העולם כבטוח או מאיים? אם נתבונן בשימת לב בילדנו בזמן תנועה, נראה שנפתח בפנינו עולם ומלואו, לעיתים אף עולם שנסתר מעינינו קודם לכן.

 

 

• המאמר מתייחס לתינוקות עם התפתחות בתחום הנורמה. הדברים אינם תקפים כאשר מדובר בהתפתחות אבנורמאלית.

פורסם בקטגוריה Uncategorized, התפתחות בגיל הרך. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>